Používáním tohoto webu souhlasíte s ukládáním cookies (viz Podmínky používání). Cookies jsou nutné pro fungování webu. Rozumím

Nejvyšší čas začít ladit formu

15. Března 2018
Zdá se, že jaro je konečně tady. Počasí se začíná umoudřovat, otepluje se a s rostoucí teplotou začneme odhazovat vrstvy oblečení až na „holej pupek“… No a jak jsme na tom po zimním období s naší formou? Chtělo by to trochu poladit?? Domnívám se, že většina z nás pod záminkou vrstev oblečení a spousty času do léta povolila své zásady, výživové i sportovní a já Vám v tomto článku přináším pár tipů na to, jak co nejefektivněji „letní formu“ naladit.
img

Ruku v ruce s tím jdou i jarní soutěže v kulturistice SKFČR, které se blíží a nejen pro závodníky jsou neodmyslitelnými suplementy pro dosažení formy právě ty, které napomáhají spalování, intenzivním tréninkům a ochraně svalové hmoty, kterou jsme tak pracně budovali. Pojďme se na to ale podívat popořadě.

Chceme-li začít formovat naši postavu, je potřeba začít od samotné výživy a našich tréninků. Výživa by měla být nastavena „lehčeji“, měli bychom mírně omezit náš celkový energetický příjem, zejména ze sacharidů a jednoduchých cukrů. K tomu nám mohou skvěle pomoci nízkokalorické produkty, například produkty SLIM, které mají skvělý sytící efekt a zároveň nám dodají jen velmi malé množství kalorií. 

Naopak navýšit bychom mírně měli příjem bílkovin a zejména zeleniny také pro její sytící efekt. Není důvod se vyhýbat za každou cenu tukům, které jsou pro nás v mnohých ohledech biologicky důležité, například pro správné vstřebávání vitamínů A, D, E, K, které jsou rozpustné právě v tucích. Skvělou volbou jsou pro to tuky nenasycené, zpravidla rostlinné a takovým zdrojem jsou například ořechové krémy, na kterých si zároveň i pochutnáte. Nicméně v tomto případě rozhodně platí heslo „všeho s mírou“. Nejsem příznivcem aditiv v potravinách, ale jistou alternativou nám mohou být i produkty s umělými sladidly, které nám snižují energetickou hodnotu a zejména množství jednoduchých cukrů. Důležité je se stravovat pravidelně a mít tak po ruce vždy nějakou vhodnou variantu jídla, abychom se nemuseli spoléhat na to, co kde můžeme koupit. Potom se jeví proteinová tyčinka s umělými sladidly jako dobrá volba. I v tomto případě platí, že bychom to s tím neměli přehánět a i i v tomto případě platí tedy „všeho s mírou“. Navíc i v této oblasti můžeme narazit na tyčinky kvalitní a ty méně kvalitní, obsahující fruktózový sirup či částečně ztužené rostlinné tuky a nekvalitní zdroje bílkovin a je tedy potřeba vybírat.

Tréninky by měly být více intenzivní, ve vyšší tepové frekvenci a zařadit bychom měli aerobní aktivity. Pár tipů na vhodné vybavení si můžete přečíst v minulém článku.

No a konečně se dostáváme k tomu, o čem tento článek má být a tedy, jak zefektivnit a podpořit kromě výše uvedeného naše snažení a jaké doplňky stravy pro to zvolit.

Rozdělil bych je do dvou kategorií. Jednou kategorií jsou tzv. spalovače a druhou tzv. stimulanty (někdy také anabolizéry nebo „nakopávače“)

Jak už název napovídá, spalovače pomáhají spalovat, tedy správně řečeno podporují získávání energie z tukových zásob za dodržení určitých zásad, jako je zejména výše uvedené omezení příjmu sacharidů. Základním doplňkem, který plní tuto funkci, je aminokyselina L-Carnitin. Sehnat jej můžete zcela samostatně nebo v některých „spalovacích“ směsích, kde je synergicky podpořen ještě mnohými dalšími látkami. Z konkrétních produktů je favoritem mezi spalovači dlouhodobě WEIDER THERMO CAPSkterý obsahuje právě zmíněný L-Carnitin a skvělou kombinaci rostlinných extraktů, které zvyšují termogenní účinek metabolismu. Je tak skvělým pomocníkem k dosažení Vašich redukčních cílů.

Druhou kategorií jsou stimulanty. Ty bych však doporučil pouze pokročilejším sportovcům a to v případě, že z tréninku chtějí „vyždímat“ maximum. Stimulanty Vám umožní podat lepší výkon a tím samozřejmě vydat více energie na trénink. Tedy i produkt z této kategorie Vám pomohou ve snaze redukce docílit lepších výsledků. Složením bývají někdy podobné s výše uvedenými spalovači, avšak kombinace jednotlivých látek bývá jiná. Například kofein či černý pepř nalezneme v obou kategoriích. Zatímco u spalovačů se za základní látku považuje L-Carnitin, u stimulantů bychom za základní látku mohli pokládat jinou aminokyselinu a to L-Arginin. Působí na vasodilataci cév a tím zvyšuje průtok krve a okysličení. 

I tuto základní aminokyselinu můžete sehnat samostatně nebo v kombinaci s jinými aktivními látkami a jako velice účinný a dlouhodobě oblíbený produkt se jeví OLIMP Redweilerkterý obsahuje i kreatin a vysoký obsah kofeinu.

Skvělou "taškovou" formou je Redweiler SHOT, který neobsahuje kreatin. Celkově je složení rozdílné, SHOT Vám však nabídne ještě vyšší množství kofeinu v jedné dávce. Analogií od firmy WEIDER může být produkt 

TOTAL RUSH 2.0, který navíc obsahuje rostlinné extrakty a i v tomto případě můžete využít tekutou formu, tentokrát v podobě RUSH RTD nápojů ve stylové plechovce. Zaměřte se také na produkt MAXXWIN Inosine, který Vám pomůže s nastupující intenzitou a kardio tréninky vše lépe udýchat díky své vlastnosti zvýšení kapacity výměny kyslíku.

V úvodu článku jsem zmínil suplementy na ochranu svalové hmoty během redukčního období. Povíme si nejdříve pár základních faktů o průběhu získávání energie… Pokud máme dostatečný příjem sacharidů, tedy i glykogenovou zásobu ve svalech a v játrech, tělo čerpá energii převážně z těchto zdrojů (okamžitá energie pochází ze zdrojů ATP a CP). Pokud sacharidy omezíme, jak zní doporučení výše, začne postupně tělo využívat jako zdroj energie zásobu tukovou. Neděje se tak samozřejmě „skokově“, ale nějakým poměrem. Dochází k tzv. lipolýze, kdy vznikají ketolátky (ketony) – to je onen stav ketózy, o které jste již možná někdy slyšeli. Zásoba energie z tukových rezerv je díky velkému objemu a dvojnásobné energetické hodnotě oproti sacharidům a proteinům ohromná, nicméně i tak dále postupně dochází při svalové únavě v nějakém poměru k tzv. proteolýze, kdy se začnou aminokyseliny využívat jakožto další zdroj energie pro svalovou práci. Je to známý stav katabolismu, tedy „rozkladu svalů“, kterému chceme zabránit. A v tuto chvíli saháme po doplňcích stravy, které nám dodají právě tyto aminokyseliny, které se jako zdroj energie použijí jako první. Jsou to právě známé BCAA, tedy esenciální aminokyseliny Leucin, Isoleucin a Valin s větveným řetězcem a Glutamin, který je nejvíce zastoupenou aminokyselinou v lidském těle a navíc hraje důležitou roli v močovinovém cyklu, kde slouží jako nejvýznamnější transportní forma amoniaku vznikajícího právě degradací aminokyselin. V této souvislosti bych rád zmínil produkt WEIDER L-Glutaminekterý se pyšní garancí Kyowa quality, což značí přírodní fermentovaný a nejčistší zdroj aminokyselin a WEIDER VEGAN BCAA, které jsou taktéž vyrobeny procesem fermentace z přírodních zdrojů a jsou tedy maximálně využitelné a vstřebatelné.

Tolik tedy stručný návod a pár tipů, bude to chtít také kus disciplíny a špetku cílevědomí.

Takže s chutí do toho! NAPLNO a s FIT-PRO CZECH.

Autor: výživový poradce, trenér a aktivní sportovec Petr Svačina

Platební metody

Platební metody

Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online, v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.

Zákazníci nás mají rádi

2018 © Fit-Pro.cz - Všechna práva vyhrazena.
Eshop na míru vytvořil Webový servis