Používáním tohoto webu souhlasíte s ukládáním cookies (viz Podmínky používání). Cookies jsou nutné pro fungování webu. Rozumím

Je ketogenní dieta vhodná pro sportovce?

05. Ledna 2017
Přístup ke stravování, který je založen na velmi omezené konzumaci sacharidů a naopak velkém příjmu tuků má stále mnoho obdivovatelů připravených čelit hodinovým diskuzím o správnosti svého výběru diety, ale stejně tak má tento přístup i mnoho odpůrců. V tomto článku necháme osobní preference stranou a podíváme se na to, co o vhodnosti keto diety tvrdí studie, obzvláště pokud se jedná o dopad na sportovní výkon.
img
Nejprve je třeba si vysvětlit, na jakých principech je ketogenní dieta postavena, a v čem spočívá její kouzlo. Při tomto přístupu ke stravování tvoří tuky více, než 2/3 denního energetického příjmu (bílkoviny a v malé míře sacharidy tvoří zbývající část). Po určité době se u tohoto přístupu ke stravování tvoří tzv. ketony, což jsou vedlejší produkty metabolismu tuků, které mohou být využity jako zdroj energie v době klidu a během fyzické aktivity o nízké intenzitě. 1
Tento přístup vede k vyššímu využití zdrojů tuků během výkonu - na této premise je postaven celý koncept ketogenní diety, která je založena na tom, že zdroje tuků v lidském těle jsou během výkonu prakticky nevyčerpatelné i u toho nejhubenějšího atleta, což nelze říci o sacharidech, které je často nutno v době kolem a během výkonu doplňovat, a pokud by se zvýšila využitelnost tuků pro sportovní výkon, sacharidy, které přirozeně slouží jako hlavní zdroj energie u aktivit o vyšší intezitě, by prakticky nebyly potřeba - zda je tato premisa pravdivá se dočtete dále.

Zastání nemá tato dieta u sportovců, kteří podstupují velké množství utkání během roku s krátkými pauzami mezi nimi (hokej, fotbal, basketbal), jelikož ketogenní dieta vyžaduje několik týdnů k adaptaci organismu na tvorbu ketonů a překlenutí nepříjemných stavů spojených s nedostatkem sacharidů, jako je malátnost, podrážděnost, či celková únava. Tento proces by tedy zasahoval do tréninkových a zápasových výsledků sportovce - jedinou možností by bylo si na ketogenní dietu zvyknout během pauzy mezi dvěma sezonami. Vhodnější se však jeví tento přístup ke stravování u sportů, které mají jeden hlavní vrchol v roce, jako je například běh na dlouhé tratě, triatlon, či cyklistika, případně může být tento přístup ke stravování využit ve světě fitness, kde zřídka hraje maximální výkon a setiny vteřiny, které dělí vítěze od poražených, roli.

V současné době je známo, že se na tomto přístupu ke stravování dá uběhnout maraton, případně absolvovat cyklistický závod. Otázkou ale v tomto případě není, zda se něco dá, ale zda je tento přístup lepší, než zažitá vysocesacharidová strava, která u cyklistů či běžců často dosahuje příjmu 8-12 gramů sacharidů na kilogram tělesné hmotnosti - jedná se tedy o naprostý protipól ke ketogenní dietě. 

Na jedné z prvních studií, která zkoumala vliv ketogenní diety u cyklistů, došlo u některých osob ke zvýšení ujeté vzdálenosti na kole, u jiných však byl výsledek stejný, nebo i horší. Může se tedy zdát, že efekt ketogenního přístupu stravování na sportovní výkon je značně individuální.2 Důležité je však poznamenat, že i u cyklistů, u kterých ujetá vzdálenost narostla, došlo ke zhoršení výkonu v pasážích o vyšší intenzitě, jako je například výjezd do kopce, či závěrečný spurt.3 Nyní je nasnadě otázka: Jde cyklistovi na Tour de France spíše o to, zda by zvládnul ujet dalších 50 km nad rámec délky dané etapy, nebo o to, aby dokázal vynaložit co nejvyšší úsilí v závěrečném kopci nebo spurtu?

K potvrzení nevhodnosti ketogenní diety u aktivit o vyšších intenzitách, jako je například závod, přispěla i pouze několik dnů stará studie, u které skupina využívající ketogenní přístup ke stravování sice zvýšila VO2 max (stejně jako vysocesacharidová skupina) a využití tukových zásob během výkonu (jejich oxidaci), ale zároveň také zvýšila i množství kyslíku, které tkáně vyžadovaly ke správnému fungování, což vedlo ke zhoršení výkonu na závodní úrovni u chodců během kvalifikace na olympijské hry 2016. 4

Ketogenní dieta může tedy sloužit osobám, kterým nevyhovuje strava bohatá na sacharidy a touží po zlepšení tělesné kompozice a zároveň nemají ambice k podávání výkonů na špičkové úrovni, případně u sportovců, u nichž hraje roli uběhnutá/ujetá vzdálenost, a nezáleží jím na čase - pozitivní efekty ketogenní diety se projevují hlavně u fyzické aktivity o nízké a střední intenzitě.

Pro vrcholové sportovce se však tento přístup nehodí, jelikož adaptace na něj vyžaduje dlouhou dobu během níž se často sportovci cítí malátní a "vyšťavení", a tento přístup se projeví na výkonu, který odpovídá vysoké tréninkové či závodové/zápasové zátěži vlivem zhoršeného množství vynaložené síly a také vyšších požadavků na kyslík, který je potřebný k oxidaci (využití) tukových zásob. Stejně jako dlouho trvá si na ketogenní dietu navyknout, tak také dlouho trvá návrat od tohoto typu stravování k „běžné“ stravě, jelikož se při ketogenní dietě zhoršuje schopnost těla využívat v takové míře glykogen, přechod k "běžnému" stravování tedy může také zabrat dlouhou dobu a podepisovat se na výkonu či tělesné kompozici sportovce. Klasická a léty ověřená vysocesacharidová strava se tedy stále jeví jako nejlepší přístup pro podávání co nejlepšího sportovního výkonu 5

                                                                                                                                                                           Jakub Kalus

Reference:

1) Volek JS, Noakes T, Phinney SD. Rethinking fat as a fuel for endurance exercise. Eur J Sport Sci. 2015;15(1):13-20.

2) Phinney SD, Bistrian BR, Evans WJ, Gervino E, Blackburn GL. The human metabolic response to chronic ketosis without caloric restriction: preservation of submaximal exercise capability with reduced carbohydrate oxidation. Metab Clin Exp. 1983;32(8):769-76.

3) Phinney SD. Ketogenic diets and physical performance. Nutr Metab (Lond). 2004;1(1):2.

4) Burke LM, Ross ML, Garvican-lewis LA, et al. Low Carbohydrate, High Fat diet impairs exercise economy and negates the performance benefit from intensified training in elite race walkers. J Physiol (Lond). 2016;

5) Jeukendrup AE, Carbohydrate intake during exercise and performance. Nutrition. 2004:20(7-8)669-77. 

Platební metody

Platební metody

                                                                                  Nie je k dispozícii žiadny popis.

Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online, v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.

Zákazníci nás mají rádi

2021 © Fit-Pro.cz - Všechna práva vyhrazena.