Používáním tohoto webu souhlasíte s ukládáním cookies (viz Podmínky používání). Cookies jsou nutné pro fungování webu. Rozumím

Petře, zkuste se prosím na začátek představit hlavně těm, kterým Vaše úspěchy zdárně unikají, a nemají o Vaší osobě ponětí.

32 let, tělocvikář, trenér. V roce 2013 jsem začal závodit v CrossFitu a protože se mi docela dařilo, pokračuji v tom dodnes. Na českých závodech se peru o přední příčky, v zahraničí je to vzhledem k vyšší úrovni horší – i účast ve finále je pro mě úspěchem. Jedním z cílů je být vždy nejlepší z Čechů, což se mi kromě posledních závodů povedlo.

Na letošní Czech Beast jste obsadil 3. místo. Z naší strany obrovská gratulace. Z Vaší strany vládne spokojenost, nebo jste čekal i lepší výsledek?

Děkuji! Původní cíl byla „bedna“, ale po revizi závodního pole (mnoho závodníků se nakonec neúčastnilo) jsem se chtěl poprat o příčky nejvyšší. Vše však nešlo úplně podle plánu a musel jsem hodně bojovat a byl vděčný za bronzovou pozici. 

Sportovec, který má doktorát, je poměrně vzácným úkazem. Jaké je Vaše vzdělání?

Po vystudování pedagogické fakulty – tělesná výchova, německý jazyk, jsem šel cestou kinantropologie na FTVS v Praze.

Koketoval jste někdy s kulturistickým tréninkem, nebo Vás toto období minulo?

Ano, koketoval. Když mi bylo 16 a doma ve sklepě bylo několik většinou po domácku vyrobených činek, nešlo odolat. Cvičil jsem doplňkoově k ostatním sportům a trénink vytvářel podle příručky ze Světa kulturistiky (nohy v něm nebyly, zato biceps vévodil :D). Posilovna tvořila vždy doplněk nebo podpůrný prostředek pro můj primární trénink. 

Zdá se, že zájem o CrossFit neupadá, spíše je patrný stále vzestupný trend. Máte podobný pocit? A přibližujeme se kvalitou závodníků a soutěží vyspělejším zemím, nebo na dosáhnutí této úrovně bude potřeba ještě podstatně více času?

CrossFit se stal zajímavým fenoménem ve fitnessové branži a řekl bych, že je stále na mírném vzestupu. Bohužel ho stále ještě ani odbornější veřejnost zcela nechápe a dostatečně nedoceňuje.

Úroveň českých závodníků stoupá, ale v rámci Evropy hrajeme „druhé housle“ a např. s USA se vůbec nemůžeme rovnat. Má to samozřejmě spoustu důvodů a já doufám, že to bude do budoucna lepší. Se závody je to snad ještě horší, za těmi dobrými musíme cestovat do zahraničí. Třeba letos v Čechách nebyl ani jeden závod, který by přilákal dostatek kvalitních zahraničních závodníků a dosáhl tak solidní úrovně.  

Dokážete si sám sebe představit i v jiných sportech, než je CrossFit? Myslím tím například vzpírání, běh, nebo gymnastiku.

V žádném ze sportů, které CrossFit sdružuje bych neuspěl, nemám na to dispozice. Nechtěl bych opustit ani jednu složku, na kterých pracuji, chyběly by mi.

V jakém cviku jste se silově nejvíce posunul v uplynulých letech, a který je naopak Vaší „bolavou patou“?

Od začátku pracuji na síle nohou a vzpírání, i proto v nich mám největší progres. Největší posun, ačkoliv na to necílím, byl v mrtvém tahu. Doslova bolavou patou jsou má ramena (slabá a náchylná ke zranění\únavě) resp. tlaková síla a to jak horizontální (např. bench press) tak vertikální (např. klik ve stojce).

V jednom z předešlých rozhovorů jste o sobě prohlásil, že jste samouk. Z jakých zdrojů nejvíce čerpáte? Je to literatura, internet, videa, známí?

To stále platí. V podstatě se snažím čerpat ze všech relevantních zdrojů, které jsou k dispozici. Do budoucna snad přibudou i zahraniční semináře.

Myslíte si, že je CrossFit vhodným sportem i pro kondiční přípravu sportovců, ať už v individuálních či týmových sportech?

Určitě ano, jen musí být v dobrých rukou. CrossFit nebo jak se také obecněji používá Sport of fitness je neuvěřitelně pestrý prostředek, který zahruje nepřeberné množství cviků i jejich aplikaci. Jednou z největších předností je, že velmi dobře rozvíjí obecnou tělesnou zdatnost, a proto má smysl pro každého sportovce.

Jak jste na tom se stravovacím režimem? Máte k dietě specifický přístup jako je například v crossfitu oblíbené Paleo či přerušované hladovění?

Stravu včetně doplňků výživy nepodceňuji, musí odpovídat mé záteži. Ani jedna z variant není podle mého názoru vhodná jako sportovní výživa pro závodní CrossFit. Paleo i různá nízkofrekvenční stravování mají své zajímavé výhody, ale odtrénovat na nich dlouhodobě 8-10 tréninkových jednotek za týden bych nezvládnul a většina lidí také ne. Snažím se v jídle i tréninku poslouchat své tělo tak, aby fungovalo.

Otázka na doplňky stravy nemůže chybět, obzvlášt ne na těchto stránkách. Které jsou tedy Vaše neojoblíbenější? Je nějaký suplement, který zařazujete pravidelněji až poslední dobou?

Velké oblibě se u mě těší Koliba, předevšímm vanilková příchuť. Dopustit nedám na BCAA a Glutamin od Olimpu. Pak jsou to samozřejmě proteinové tyčinky Quest a jako pochutinu používám tyčinky Lifebar. Ostatní doplňky různě střídám, aktuálně např. Adrenalin, minerálové doplňky nebo Collaregen titanium. Poslední dobou jsem začal používat čistou guaranu jako předtréninkový prostředek.

Plánujete jako sportovec a zároveň trenér do budoucna například publikaci ohledně tréninku?

Několikrát jsem tyto úmysly měl, ale teď stejně jako dříve mi brání dostatek času. Ale třeba na to jednou dojde.

V nejbližších dnech pořádáte se společností GoMango školení nových trenérů. Co všechno se na tomto kurzu zájemci dozvědí, proč si vybrat právě tento kurz, a kde se případně mohou registrovat, pokud je to ještě možné?

Jedná se akreditovaný kurz Instrutor fitness, přihlášky jsou do 15.9. Připravujeme účastníky kurzu co nejlépe na trenérskou práci, držíme se aktuálních trendů, ale nejvíce vycházíme z našich znalostí a zkušeností. Kapacita kurzu je omezena na malý počet lidí, abychom mohli individualizovat přístup a dát každému maximum pro konkrétní zaměření. Oblast výživy, na kterou klademe poměrně velký důraz, zajišťuje MUDr. Tomáš Soukup, Ph.D. Ostatní lektoři mají trenérskou činnost a výživové poradenství jako svou profesi. Jinak se naučí vše potřebné pro vedení osobních tréninků, sestavení pohybových a výživových plánů.

Na závěr si dovolím menší „rychlopalbu“ stručných otázek, a tedy i stručných odpovědí:

Oblíbený žánr hudby?

Není, ale raději rock.

Oblíbený film?

Hrozně moc, jsem filmový nadšenec a nedokázal bych vybrat jeden.

Oblíbené jídlo?

Hovězí steak

Gymnastika nebo vzpírání?

Gymnastika se vzpíráním :)

3 nejoblíbenější knihy?

Stepní vlk, Povídky od Šimka a Grossmanna, Dějiny ošklivosti

Největší soutěžní úspěch?

Teprve přijde :)

Jménem našeho magazínu i celé společnosti FIT-PRO CZECH s.r.o děkujeme za Vaše odpovědi, skvělou reprezentaci a přejeme mnoho profesních, sportovních i osobních úspěchů do budoucna.

Autor článku: Jakub Kalus
Autor fotografií: Stefan Drgon

Platební metody

Platební metody

Navštivte naši prodejnu v Praze

Kde nás najdete Stará spojovací 2263/9 190 00 Praha 9 - Libeň (mapa)

Telefon do prodejny +420 606 073 474

Otevírací doba Po-Pá: 10:00-19:00

Zákazníci nás mají rádi

Dortík před 17 dny

Vyzvednutí v Praze nejlevnější PB2 arašídové máslo navíc ještě 10% sleva

2016 © Fit-Pro.cz - Všechna práva vyhrazena.
Eshop na míru vytvořil Webový servis