Používáním tohoto webu souhlasíte s ukládáním cookies (viz Podmínky používání). Cookies jsou nutné pro fungování webu. Rozumím

 Předem upozorňuji, že tento článek nemá být o odříkání a omezování se, všichni se jistě shodneme na tom, že je důležité si svátky hlavně užít! Berte to tedy s nadsázkou a humorem a ideálně si z toho něco vezměte k srdci.

Takže co nás nutí k tomu v tomto období tak radikálně změnit své návyky a životní styl? Jistě, odpověď je jednoduchá, jsou přece Vánoce a všude kolem nás je plno skvělého cukroví od babiček, u přátel také něco ochutnáme, řízeček tady a řízeček tam… Souhlas, ale nešlo by to přece jen nějak trochu jinak a lépe?

Již dávno víme, že existuje mnoho zdravějších alternativ různých surovin a pokrmů a já bych rád v obecné rovině z vlastní zkušenosti nadhodil pár rad, jak kalorický a hmotnostní dopad těchto svátků minimalizovat. Když se tím bude řídit většina z nás (patrně vyjma babiček), budou ty svátky pro nás, sporťáky a sporťačky, zase o něco příjemnější.

Cukroví k Vánocům patří a chcete-li si nějaké udělat a nazdobit si jím štědrovečerní stůl, pak doporučuji zaměřit se na základní suroviny, ze kterých budete tvořit. Dovolím si trochu obecných čísel a počítání… Běžně se udává kalorická hodnota cukroví na 100 g (může se výrazně lišit, ale vždy to bude zpravidla postaveno na mouce, cukru a máslu) 500 – 550 kcal, tedy 2100 – 2310 kJ. Takový jeden kousek lineckého nebo rohlíček může mít klidně 10 g a řekněme si upřímně, kdo si dá jen jeden… Takže pokud si taková 55 kg zástupkyně něžného pohlaví s běžným (trochu sportovním) kalorickým výdejem dá za sváteční den oněch 10 kousků cukroví, dostane do sebe přibližně čtvrtinu celkového denního doporučeného kalorického příjmu převážně v podobě výše uvedených jednoduchých cukrů a nehodnotných surovin. To je poměrně výrazný kus, který si tak z celkového denního „rozpočtu“ ukrojít a prakticky tím nic moc nutričně nezíská. Totéž platí o pánech, pravda, naváží asi více, ale také toho po návštěvách do sebe více nahází.

Proto tak běžnou čištěnou mouku nahraďte například celozrnnou moukou Weider, běžný rafinovaný čištěný cukr nahraďte kokosovým a pro „čokoládové“ příchutě použijte kvalitní odtučněný kakaový prášek s vysokým podílem minerálních látek (mimochodem, kakao – Theobroma cocoa, bylo využíváno již indiánskými kmeny Olmeků, Toltéků a Mayů, tedy je známo už více jak 3000 let a v překladu Theobroma  znamená nápoj Bohů – to právě pro jeho komplexní účinky). Můžete také jednoduše použít pro základ již předem namíchané celozrnné směsi Weider, díky kterým ušetříte nejen čas na shánění dárků a užívání si vánočních svátků, ale především také cenné kalorie, kterých i tak budete mít patrně během tohoto období více, než dost. V případě namíchaných směsí je totiž použito umělých nekalorických sladidel a tak je obsah jednoduchých cukrů méně než 0,5 g na 100 g a celkový energetický obsah tak nižší. Navíc je díky použití celozrnné mouky snížen glykemický index (GI) sacharidů a je tak zajištěno pomalejší uvolňování energie, která by se jinak v případě nevyužití uložila ve formě tukových zásob.

 Tím si připravíte skvělý základ. Nazdobit jej můžete například skvělým BIO kokosovým sirupem Weider, u kterého platí taktéž jeho nízký glykemický index a tak i zde se dá mluvit o vhodnější variantě, než kdybyste použili „klasicky“moučkový cukr na nazdobení. Navíc je kokosový sirup skutečně velmi chutný a obohatí tak Vaše „výtvory“ novou netradiční chutí.

A pokud byste nechtěli používat na nazdobení zrovna sirup, je skvělou alternativou třeba arašídový krém, jež můžete opět sehnat v mnoha různých příchutích a provedeních, včetně proteinového FIT-PRO arašídového krému, který obsahuje kvalitní protein Weider. Navíc jsou všechny arašídové krémy FIT-PRO vyráběny z arašídů pražených na sucho a tak je jejich konzistence velmi vhodná právě na mazání. Zde bych rád upozornil na jednu zásadní věc! Arašídový krém s bílou čokoládou je silně návykový! :-)   A jako u všeho, tak i v tomto případě platí, že vše je o množství, na to nezapomínejte.

Tak to bychom si řekli něco málo o jednoduché přípravě něčeho vhodnějšího na vánoční stůl. Věřím, že i na takto „upraveném“ cukroví si pochutnáte Vy i Vaši blízcí a přátelé.

Jak dále bychom mohli minimalizovat kalorický a hmotnostní dopad během a po období svátků? Z výživového hlediska doporučuji nezapomínat ani v tomto období na dostatečnou hydrataci, ideální je pro toto samozřejmě nějaká pramenitá voda či opět něco, co dodá Vašemu tělu nějakou „přidanou hodnotu“ a ideálně bez zbytečných kalorií, kterých je třeba ve slazených nápojích skutečně hodně a také se skutečně hodně a často vyskytují právě na nazdobených svátečních stolech. Vhodný je například karnitinový drink, který určitě není zázračný a všespásný, ale rozhodně není špatně do těla dostat trochu karnitinu, který podporuje využití tukových zásob na energii. Je to vlastně takový přenašeč volných mastných kyselin do mitochondrií. Navíc je tento nápoj nekalorický bez obsahu cukru, ke slazení jsou zde použita umělá sladidla. Dalším doporučením kromě pitného režimu je v tomto období nejen dostatek ovoce, ale také zeleniny, která navozuje pocit sytosti a je zdrojem mnoha vitamínů, minerálních látek a vlákniny, která je v tématu tohoto článku velmi důležitá – zpomaluje vstřebávání živin, včetně jednoduchých cukrů, které, jak jsem již zmínil, obsahují velké množství energie, která se v případě nevyužití ukládá ve formě tukových zásob. Další vhodným „proložením vánoční stravy“ je například nějaké nekalorické jídlo – SLIM pasta, jež vás zasytí svým obsahem a zároveň nezvýší Vás kalorický příjem, je skvělou volbou a o to nám v tomto čase jde. Jedná se o konjakové „těstoviny“, které kromě toho, že jsou téměř nekalorické, jsou také v BIO kvalitě a bezlepkové. Není nutné jíst denně obalované řízky s bramborovým salátem. Jistě, s chutí si jej dejte, já se na něj chystám také, ale zde je právě důležité to něčím vyvážit.

V neposlední řadě je dobré i během svátků udržovat nějakou pohybovou aktivitu, o to spíše, když si budeme dopřávat v jídle. Nic se nemá přehánět, odpočinek je důležitý, ale kdybyste si přece jen chtěli omlouvat, že na to během toho shonu nemáte čas, dobrým pomocníkem Vám mohou být jednoduché domácí cvičící nástroje, expandéry, posilovací kolečka nebo třeba obyčejné švihadlo. Mimochodem, rozhodně to může být i super po-vánoční dárek – spojení příjemného s užitečným.  Nebo se prostě jen jděte ven projít nebo proběhnout.

Uvedené neplatí samozřejmě jen pro období vánočních svátků, je to nějaký do jisté míry kvalifikovaný pohled na výživu obecně a rada na udržitelné návyky ohledně stravování.

Berte prosím tento článek jako jakési shrnutí a připomenutí toho, jak si „nenechat ujet vlak“ a těžce vydřenou formu nezahodit jen proto, že „jsou přece Vánoce“, ale spíše jako možnost, jak si užít všech radovánek, které k nim patří a bez výčitek a dopadu na naši figuru – přece jen jsme sportovci a sportovní server! A až Vám někdo kolem Vás bude pokrytecky vykládat, jak to není normální, zastavte se u něj v lednu a popovídejte si s ním, třeba už bude mít jiný názor…

Věřím, že jste si dobře početli a přeji všem za FIT-PRO magazín krásné nadcházející svátky!

Autor: výživový poradce a aktivní sportovec Petr Svačina

Platební metody

Platební metody

Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online, v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.

Zákazníci nás mají rádi

2018 © Fit-Pro.cz - Všechna práva vyhrazena.
Eshop na míru vytvořil Webový servis